środa, 21 stycznia 2015

Nocy moc



Czas jak to czas - płynie. Dla jednych nieubłaganie, dla drugich litościwie.
A ja, między jedną czasu falą a drugą znalazłam nieopublikowany post z końca listopada. Zaczynał się tak:
Nie mogę uwierzyć, znów mamy noc polarną. Zaczęło się - żarówki, świetlówki, ledy, płomyki (...)


 

Post pozostał w wersji roboczej, bo zanurkowałam głębiej, jak to mam we zwyczaju.


Tymczasem dokładnie dwa dni temu był pierwszy wschód słońca w tym roku, i chociaż jeszcze nie widzieliśmy jego radosnej buzi, skrywa ją bowiem nieśmiało za wzgórzami, to już są na niebie podświetlane chmurki, smugi, kolorki, i (wierzcie albo nie) myślę, że warto było przeżyć te dwa miesiące ciemności by poczuć motyle w brzuchu na widok rozjaśnionego nieba. Naprawdę warto było:).
A brak słońca zimą przy braku gwiazd latem jest ciekawym urozmaiceniem północnego żywota.:)


Ech, noce, noce.
Kiedyś noce były przede wszystkim snem, były otulaniem się kołdrą po uszy i czekaniem aż kicia ułoży się
w nogach. Bywały też podglądaniem gwiaździstego nieba lub podziwianiem księżyca nad lasem, romantycznym wałęsaniem się bez celu, siedzeniem przy ognisku, długimi rozmowami z przyjaciółmi, samotnymi powrotami do domu, spokojnym czytaniem książki do poduszki, wielogodzinnym tworzeniem różności, pisaniem listów do świtu, lub też wieloma z tych rzeczy naraz. Podsumowując - moje noce były moim czasem. I noce były w nocy.





Teraz noce są dla nich trzech - dla córeczek Tatusia i dla Tatusia córeczek.
Nie wiem czy coś nie tak jest z naszymi dziećmi, ale dla nich noc nie jest przede wszystkim snem. Zdecydowanie nie. Dlatego od czterech prawie lat jestem na ciągłych obrotach przez całe doby. Być może winą jest to pomieszanie nocy polarnej z brakiem dni, a dni polarnych z brakiem nocy i obie ciąże pośród tego zaplątania.;)
Na szczęście Ali to ignorowanie snu nocnego zaczęło powoli przechodzić między drugim a trzecim rokiem życia, więc jest nadzieja, że i Milusiowe spanie stanie się dla mnie łaskawsze za osiem, dziesięć miesięcy.
Nadziejo trwaj!





Dzisiejsza noc też była z tych atrakcyjniejszych, czyli średnio co godzina budził mnie pełen życia głosik - Mamusi!, - Cycusi..., - Kokek pi?, - Misiu pi?, - Tatusi iśt, - Tatusi pi?, - Ala pi?, - Tatusiem, mamusiem (czyli chce spać z nami), - Iijalam (czyli chce z powrotem do wózeczka).
Gdy po raz któryś tam udało mi się uśpić Milę i sama zapadałam w słodki sen, usłyszałam ciche a nerwowe tup, tup, tup Ali. Wskoczyła między "mamusi" a "tatusi", jak zawsze gdy budzi ją jakiś koszmar.
- Straszny, straszszny sen, mamo - wyrzuciła z siebie scenicznym szeptem. - Płynęłam z tatą łódką, i były straszszne pioruny. Wujek Alfred miał dużą miskę i z tej miski strzelał piorunami do takich stworów. Bo one były bardzo niebesspieczne. Te stwory. A ciebie nie było i ja się tak martwiłam, że Alfred trafi w Milę. Tak się martwiłam!  
Do dźwięku budzika została godzina, ale już nie zasnęłam. Wizja naszego, porządnie dojrzałego znajomego strzelającego z miednicy zawładnęła mą wyobraźnią.
Alisia też nie spała, i to akurat było dobre, dziś bowiem dzień przedszkolny, pobudka o 5:30 - tak wcześnie, bo tatuś zawozi  dziecko przed pracą (40km do i 40km z).

Zdarza się, że ktoś pyta - A co ty tam robisz całe dni? Pusto, nie ma gdzie iść. Ciemno.
Nikt nie pyta co ja robię całe noce. A ja chętniej o tym. W dzień jeszcze nie miałam czasu na nudę.
W nocy nie mam czasu na zdrowy sen.  Pusto, cicho, ciemno - pobudka. Pusto, cicho, ciemno - pobudka. Pusto, cicho ciemno - pobudka.
To denerwuje, ale jest też piękne. W nocy lepiej widać cudowność życia.
Jeśli wszystko ma czemuś służyć to moje noce nieprzespane są po to właśnie by czuć.

Mały człowieczek, którego półtora roku temu nie było, teraz jest.
Dwie małe rączki w półmroku. Paluszkiem wskazującym pokazuje dołeczki pod paluszkami drugiej dłoni.
- To to? - pyta.
- Takie dołeczki w skórze.
- Acha.
- Dlaczego ty, Milu, nie śpisz?
- Nie jem... Pikak! Pikak! - prosi o coś do pisania. Bazgrze w książeczce do kolorowania.
- To to?
- Zajączek... eee, nie, królik.
- Kjójik. Acha.

Wiele nie potrzeba. Najważniejsze to czuć.
A ciemność zawsze minie. :)












21 komentarzy:

  1. Oj zdecydowanie nie nudno, dla mnie jak z powieści.
    Sen z miednicą idealny na scenariusz filmowy, zagwozdka - horroru czy komedii ? Jak ulał kino skandynawskie - moje ulubione;)
    Piękne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. He, he:). Kino skandynawskie, powiadasz. Mam siostrzeńca, który nagrywa różne takie filmy na komórkę. Może mu podsunę pomysł. A jakby Twoi feriowicze (czy już zaszkoleni?) mieli chęć to niech biorą pomysł, za darmoszkę.
      Fajnie, że fotki Ci się podobają, trochę się bałam tej czerni ale już patrzeć nie mogłam na wszystkie przebarwienia od światła sztucznego.
      Uściski :*

      Usuń
  2. „Nagle wełnisty puszek na grzbiecie Muminka zjeżył się. Na mrocznym niebie, tuż nad horyzontem, zabłysło coś czerwonego; potem zgęstniało w wąskie czerwone pasmo, które rzuciło na lód długie promienie światła”.
    Fajne zdjęcia..........zawsze fajne :) Ale to ze śniegiem naj :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooooo, jakie to piękne. Dziękuję bardzo. Jak dawno nie czytałam Tove J.
      Dzięki!

      Usuń
  3. Nie mogę uwierzyć, że Milusia już tyle mówi! Strasssznie się za stęskniłam za Waszymi Szkrabami. Do takich bezsenności nocnych chyba trzeba dojrzeć, ja dopiero w niemowlęctwie Karolci dostrzegłam piękno takich chwil. Karol budziła się do "cycusi", ale niekoniecznie przy nim zasypiała. Czasami po prostu patrzyła na mnie swoimi pięknymi błyszczącymi oczętami, mięciutką łapeczką dotykała mojej twarzy, a ja zachwycałam się nią, jej zapachem, cudowną aksamitną skórą, wspaniałymi stópkami, jeśli przypadkiem wychynęły z nogawek. To był nasz czas dla siebie, cudowny, niepowtarzalny...

    OdpowiedzUsuń
  4. Zapomniałam się podpisać, to oczywiście ja-EndiPendi:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No coś Ty, czy ja bym Cię nie poznała po Tych błyszczących oczach?! Po Tobie mają te gwiezdne oczyska, po Tobie... :)))

      Usuń
  5. Trzeba na prawdę twardym być by znieść takie ciągłe noce, lub nie gasnące dni... chyba bym nie dała rady, ale cieszę się, że trafiłam na Twojego bloga, podpatrzę sobie czasem, ładnie piszesz :) u mnie też najmłodsze takie półtoraroczne i bardzo dużo gada (niestety w sobie tylko znanym języku) i ostatnio coś kiepsko sypia, a przecież u nas nocy polarnej nie ma. Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I u nas pierwsza dzidzia długo i dużo gadała i śpiewała w swoim języku. Druga wymowniejsza:).
      Ja nie mam problemu z dniami i nocami, nawet te Dąbrowskiej lubię. :)))
      Pozdrowionka

      Usuń
  6. Puk, puk. Wpadłam z rewizytą :)
    Chciałabym chociaż raz przeżyć noc polarną...
    Zdjęcie z prószącym śniegiem - cudo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Merci beaucoup! :)))
      Szczerze polecam też dzień:)

      Usuń
  7. Żeby tylko było więcej blogów taki jak ten, na które zagląda się codziennie wyczekując nowego wpisu...
    Mutata re - czy dużo czasu zajęło Pani opanowanie norweskiego? Ocenia go Pani jako prosty język czy o stopniu trudności zbliżonym do języka polskiego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, dziękuję za to "codziennie" ;)
      A teraz czas by spłonąć żywym rumieńcem - ponieważ ja nie opanowałam norweskiego. Chociaż ciągle próbuję. Trudno mi spojrzeć na język polski z boku, jak na obce się patrzy, ale raczej norweski sporo łatwiejszy.
      Polecam cudowny blog o nauce norweskiego i często ogólnie o nauce obcych języków: nocnasowa.pl

      Usuń
    2. Nie ma Pani problemu z porozumiewaniem się z Norwegami?

      Usuń
    3. Należę do ginącej rasy odludków, więc nie. ;))))

      Usuń
  8. Choć cała opowieść brzmi kojąco i krzepiąco, to jednak się zastanawiam, czy JA dałabym radę tak po ciemku... przez całe dnie... i noce.... Nie mówiąc już o tym, że po ciemku szyć trudniej :))))
    Niezmiennie podziwiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :)) Dlatego ważne jest jakie żarówki się wybiera. A na szycie i inne robótki jeśli jest czas to właśnie zimą:).

      Usuń
  9. Uściski od Emu i reszty stada :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Baaasiaaa:))) <3 - Kaś aniou

    OdpowiedzUsuń